Kürtőskalács (קורטוש קולץ')

קורטש קולץ', זהו קוזונק (עוגה) מאזור טרנסילבניה, רומניה, מוכר בזכות הניחוח שלו היוצאת דופן, הצורה, וגם בזכות הדרך להכנה. המתכונים לבצק...מספר המתכונים כמספר הבתים, מה שחשוב בכל הסיפור הזה ההיא הגחלת.
ראיתי שה"קורטוד קולץ' הגיע גם לארץ, הוא דומה בשם ובצורה, אך הטעם...רחוק מהטעם המקורי, אבל מספיק כדי לגרום לי להתחיל לבשל. המתכון הבא היה צריך להיקרא "איך להכין קורטוש קולץ' כשאין לך שום דבר ממה שצריך" :) היה מעניין, יותר משחק חשיבה מאשר בישול.

המתכון לבצק הוא פשוט ביותר.
מרכיבים
לבצק:

500 גר' קמח
25 גר' שמרים יבשים
150 גר' סוכר
1 שקית סוכר וניל
2 חלמונים
250 מיל' חלב פושר
3 כפות שמן
קורט מלח
קליפת לימון אחד

לרוטב:
2 כפות דבש
1 כף מים

לקישוט:
40 גר' אגוזי מלך
40 גר' סוכר
*יש צורך ב- 4 בקבוקי יין ריקים

ממיסים את הסוכר, הסוכר וניל והשמרים בחלב הפושר. מערבבים עם שאר המרכיבים ולשים עד לקבלת בצק מעט דביק. מוסיפים את השמן ולשים עד שכולו נספג. מכסים במגבת ונותנים לתפוח במקום חמים עד שהבצק יכפיל את עצמו. הבצק שקיבלנו יספיק ל-4 עוגות. ועכשיו...רק עכשיו מתחיל המשחק והכאב ראש. במתכון המקורי מגלגלים את הבצק על גליל מעץ מספיק עבה שבקצותיו יש ידיות המורכב על מתקן מיוחד מעל גחלים, ובעזרתו מגלגלים את הקוזונק עד שהוא מבושל.
אני...החלטתי לשים את העוגות על בקבוקי יין ולהכין אותן כמו עוף בתנור.

עוף בתנור: לוקחים בקבוק יין ריק ומשפדים בו את העוף, כאילו הוא עומד על רגליו. מורחים את העוף ברטבים (הדבש טעים במיוחד), מתבלים לפי הטעם, מעמידים את הבקבוק (ואתו את העוף) על תבנית ואופים בתנור.

בחזרה לקורטוש קולץ', רציתי להכין אותו באותו אופן...רק שהתעוררתי שאין לי בקבוקים בזמן שהבצק ממשיך לתפוח...לכן אלתרתי, עשיתי את הגלילים מ-2 תבניות אלומיניום מגולגלות :)
ומאותה סיבה גם לא הכנתי 4 עוגות אלא רק 2, ומהבצק הנותר הכנתי קוזונק קטן משוזר: חלק עם פרות יבשים וחלק שני עם אגוזים וקקאו. אתם יכולים למצוא את התיאור במתכון לקוזונק - עוגה רומנית.

משמנים את התבניות, מרדדים את הבצק וחותכים בספירלה רצועות בעובי 2 ס"מ. מגלגלים את רצועות אחד ליד השנייה על ה"גליל"...לא רפוי מדי כדי שהבצק לא ייזל, אך לא הדוק מדי כדי שהבצק לא יקרע. מורחים במעט רוטב (דבש עם מים), מעמידים את הגלילים ואופים ב-200 מעלות כ - 15-20 דק' עד לקבלת גוון קרם-חום. מוציאים את עוגות ומורחים שוב בדבש, מגלגלים באגוזים טחונים מעורבבים עם סוכר. ניתן להשתמש בקקאו עם סוכר, קינמון עם סוכר, קוקוס לפי הטעם.
מוציאים אותם זהירות שלא ישברו, נושמים לרווחה שהצלחנו במלאכה סבוכה כל כך ואוכלים בהנאה רבה :)

וזהו הקוזונק:
ערך קלורי:
קורטוש קולק - 267 קלוריות ל-100 גר'
המיני - קוזונק - 257 קלוריות ל-100 גר'.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

@templatesyard